Pages

Thursday, August 25, 2011

Pre-raya 2011.

Pejam celik, pejam celik Ramadhan pon dah nak meninggalkan kita..isk.. Syawal pula yang akan menjelma..? apa ibadat yang aku buat? berapa banyak pahala yang aku kumpul? Allahuakbar.. Astaghfirullah.. tiada satu pon amalan sunat yang aku lakukan.. Terawih pon tak dapat walau satu hari..Semoga Allah mengampunkan dosaku atas kelalaian aku ni dan menerima amalan puasa ku pada tahun ini.. apa yang aku harapkan adalah untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun hadapan..InsyaAllah...

Bila sebut pasal Hari Raya, ramai yang ingat about the raya preparation..? banyak tak yg aku dah prepare? bagi aku ala kadar jer la kut. Tahun lepas pertama kali aku bergelar isteri.. tahun ni pulak, pertama kali aku bergelar Mama...humm, apa lagi haruslah aku beria utk Hakimi kan?...

Tema pada tahun ni adalah HIJAU.. what?? Hijau lagi?? huhu.. tahun lepas pon Hijau.. tahun ni pon Hijau.. sbb nya, baju aku dan hubby aku hasil dari barangan hantaran masing2 masa kawen 2009 yang lalu.. see.. baru nak jadi baju....!!! aduhai.. tahun lepas aku mmg tak leh nak pakai baju kurung dah.. tu yang posponed tahun nih.. huhuh.. okey la... jom kita tgk apa preparation utk raya keluarga kecil aku tahun nih..:-

mulakan dengan Hakimi :-

Baju2 Hakimi ni banyak beli kat SOGO.. lama dah aku beli.. bulan 4 kot, masa tu ada member day sales.. meriah betul aku shopping baju hakimi waktu tu.. bukan niat nak beli baju raya pon.. tapi kalau harga dah dari RM90++ jadi belasan ringgit, mmg teruja la aku kan,...??!! Kemudian proses pembelian disambung diawal Ramadhan.. still kat SOGO lagi..before tu kitorang gi Jusco, brand cikai pon puluh2 ringgit.. hisyy mahal sungguh baju baby ni.. so, aku cuma sambar satu seluar Baby Kiko jer kat Jusco.. bila pegi jer SOGO, walaupun time tu bukan member day sale, still lagi muuurah dr kat Jusco.. Dapat la aku beli baju yang ade brand sket dengan harga yang sgt berpatutatan..lagipon tujuan beli baju utk Hakimi ni sbb banyak dah baju Hakimi yang sendat2 jer ngan badan dia.. its about time to tukar size.. yer lah kan dah 7 bulan.. mana nak muat pakai baju 0-6month lagi dah..

Papa plak, baju melayu macam dikatakan la., kain hantaran tempohari. pastu ngan t-shirts la kan.. memula ade 2 helai jer baju baru.. alahai, sedih plak bila hubby aku takde baju baru..bila time dekat nak raya, dapat plak berita gembira yang kilang Nicole ade wat warehouse sales macam last year.. apa lagi, aku grab la.. ha amik ko berlambak baju raya hubby aku nih.. brand nicole ade la dalam 6 helai.. mana tak nyer, ade yang Sehelai rm6 jer, ade yang rm10.. mmg berbaloi..jeans papa jer yang ade satu, dia kata pakai jeans yang lama pon okey.. tgk la, kalau ade rezeki bleh la bli lagi satu kan.. pastu, kasut raya, bila tgk sandal dia, dah koyak, rasa mmg patut dia beli baru kut.. tapi, ni pon blom beli lagi..

Aku.. baju kurung .., 1 yang kain hantaran, pastu ade lagi 1, kain hadiah dari ibunda kak ira masa wedding aku, 1 lagi, aku dah terrrbeli satu baju kurung moden ready-made sbb ade member opis aku jual.. huhu.. dah ade 3 helai baju raya.. Kasut plak, aku dah beli masa member day sales dalam bulan 4 dulu.. harga kasut vinnci rm10 jer masa tu. berbaloi beb..tu jer la baju raya aku.. baju2 blouse n t-shirt2 plak, aku grab masa Nicole nyer warehouse sale tu jugak.. ladies t-shirt kebanyakan yang aku beli semua harga dia RM6 and yang paling best is BUY 1 FREE 1.. so, jadi la RM3 utk sehelai.. wallah.. banyak jugak la t-shirt aku.. ade 9 helai kot..isk.. banyak nyerrrr..

bab kuih raya, yg ni aku tak beli banyak.. cuma ada kuih gunting, kuih snow chocolate, dan ade kuih kayu buruk moden jer..ingat nak gak cukupkan 6 jenis, tapi blom lagi gi beli.... dan satu lagi masalahnya, bekas kuih pon takde,, ade yang org kasik hadiah masa wedding dulu.. dah pakai last year, tapi, abis kuih2 lemau.. masuk angin.. sbb tudung dia macam tak rapat.. ntah bila la nak gi cari bekas kuih yang kecik molek ni..

Beraya dimana???xceli tahun ni, turn beraya bersama family hubby aku.. humm, tahun ni plak tak balik ke Perak.. so, beraya di Cheras Baru jer la.. first time aku tak beraya bersama kuarga aku..sedih jugak rasanya... tak pe lah, ini lah yg terpaksa dikorbankan bila dah bersuami dan berkeluarga.. tapi, the good thing is aku still akan balik Kedah pada hari raya ke-3.. yee haaa.. best best best!..

Last but not least, aku nak amik kesempatan utk mengucapkan Selamat Hari Raya AidilFitri, Maaf Zahir Batin.. kepada yang pulang ke kampung halaman, semoga perjalanan anda mendapat keredhaan Allah.. Semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju..


** ingat nak letak gmbar, tp malas pulak nak bukak2 balik baju2 si tecik kimi yang dah berlipat n masuk beg tu..

No comments:

Post a Comment