Pages

Thursday, November 10, 2011

Aidil Adha & Akikah for Izni Aisy Hakimi

Daripada awal2 kelahiran Hakimi, mmg aku ngn hubby tanak wat akikah semasa majlis cukur jambul tempoh hari.. sbbnya, masa majlis cukur jambul, kitorang nak wat majlis kecil-kecilan sahaja.. so, kitorang dah sepakat, nak selesaikan akikah Hakimi semasa raya haji...

Aqiqah berasal dari kata ‘Aqq yang berarti memutus dan melubangi, dan ada yang mengatakan bahwa aqiqah adalah nama bagi hewan yang disembelih, dinamakan demikian karena lehernya dipotong, dan dikatakan juga bahwa ia adalah rambut yang dibawa si bayi ketika lahir. Adapun maknanya secara syari’at adalah hewan yang disembelih untuk menebus bayi yang dilahirkan.[1]

Hukum aqiqah menurut pendapat yang paling kuat adalah sunnah muakkadah, dan ini adalah pendapat Jumhur Ulama, berdasarkan anjuran Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam dan praktik langsung beliau Shallallaahu alaihi wa Sallam. “Bersama anak laki-laki ada aqiqah, maka tumpahkan (penebus)darinya darah (sembelihan) dan bersihkan darinya kotoran (Maksudnya cukur rambutnya).” (HR: Ahmad, Al Bukhari dan Ashhabus Sunan)

Perkataannya Shallallaahu alaihi wa Sallam, yang artinya: “maka tumpahkan (penebus) darinya darah (sembelihan),” adalah perintah, namun bukan bersifat wajib, karena ada sabdanya yang memalingkan dari kewajiban yaitu: “Barangsiapa di antara kalian ada yang ingin menyembelihkan bagi anak-nya, maka silakan lakukan.” (HR: Ahmad, Abu Dawud dan An Nasai dengan sanad yang hasan).

Perkataan beliau Shallallaahu alaihi wa Sallam, yang artinya: “ingin menyembelihkan,..” merupakan dalil yang memalingkan perintah yang pada dasarnya wajib menjadi sunnah.
Penerangan lebih lanjut di http://id.wikipedia.org/wiki/Aqiqah

Harga untuk sebahagian (1/7) lembu pada tahun ini adalah RM380.. alhamdulillah, Allah memudahkan urusan aku dan suami dalam hal ini..


Yang paling menggembirakan aku pada tahun ni, rumah aku dikira macam tuan rumah utk adik badik ku berkumpul.. huhu.. disebabkan tahun ni maksu n paksu aku kena beraya di Kg paksu di Alor Setar, Tok n Wan beraya aidil adha di rumah aku.. huhu.. bertambah plak kakak aku yg kat Miri pon balik.. huhu.. pastu, adik aku D.wan yang belajar di PJ pon dtg jugak.. kuarga cikebal bal bal aka adik aku http://mamajuepapamimi.blogspot.com dari beranang pon datang beraya di umah aku... best berkumpul reramai walaupun umah aku besaq kelemboi ja..:-).. nasib baik umah kakak aku berdepan ngan umah aku.... weee hooo...


Pada malam hari raya, kat flat umah aku ni ada takbir hari raya dari rumah ke rumah.. disebabkan umah aku lintang pukang, aku tak ready diorang dtg untuk takbir raya kat umah aku.. huhu.. tahun depan lah.. hahahha.. persatuan penduduk jugak ada mintak sesiapa yang nak dermakan juadah pada malam tersebut.. ptg tu, aku bertungkus lumus mengukus kek pisang utk didermakan.. fuhh!! Letey tul.. tapi alhamdulillah, menjadi kek pisang aku.. nyummy...!!!


Pada pagi raya, kami bersarapan ngn ketupat palas.. uhuhu.. yang ni aku buat.. ceehh.. ya ka aku buat.. ? huhu.. dak dak dak.. tok ngn aku yg wat.. tok dah tak larat nak kacau pulut,so, aku la yg gigih mengacau pulut...:-P...


Lepas bersarapan dan yang lelakinya, gi solat hari raya aidiladha, aku bersiap n siapkan hakimi utk turun bawah tgk Lembu yang akan dikorbankan..  Tahun ni flat aku ni cuma tumbangkan 2 ekor lembu ja.. tak macam tahun lepas 4 ekor.. bila tgk lembu yang di sembelih, hati aku terdetik, Alhamdulillahh, tertebus dah kelahiran Hakimi dengan akikah yang aku wat ni.. moga diterima Allah.. Aminn...


(hapdet gambar sekitar activity korban akan di upload kemudian..asyik lupe jer bawak gambar)

No comments:

Post a Comment