Pages

Friday, December 6, 2013

Thyroglossal cyst - PART 1 (Baby bengkak/ketulan dibahagian leher)

It’s been 2 weeks after I found that my little 2nd son had been diagnosed with this cyst.. macam2 perasaan ada skang ni.. berita ni seolah2 ada satu BATU yang hempap atas kepala aku as seorang ibu.. yup.. !! agree that ada yang lagi teruk dr apa yang Zikri lalui, daripada apa yang aku lalui, tapi, ujian ni pon aku dah rasa cukup berat untuk aku.. aku salute sangat2 ibu2 yang tabah menghadapi ujian yang ada kena mengena ngan anak2  ni.. ya, aku harus percaya yang setiap apa yang Allah uji kita, adalah didalam lingkungan keupayaan kita.. it’s a challenge for me!! Dan aku percaya ada hikmah disebalik apa yang berlaku.
 
 
Cerita bermula masa aku balik kampong pada deepavali yang lepas.. Zikri demam campak.. since lahir, baru 2 kali dia demam.. hati aku rasa senang Allah bagi permudahkan aku membesarkan Zikri… so, bila dia tak sakit, aku pon x penah la bg ubat kat dia.. sampai la masa dia demam campak, Idam perasan (hehe papa plak yang perasan kan..mama tak perasan pun)yang ada ketulan dia bawah dagu zikri.. bila aku tgk.. yerpp.. besar.. sebesar ibu jari.. as a mother, aku cuba berlagak tak risau, walaupun aku risau jugak.. sbb dia, Kimi pon penah ada ketul2 belakang telinga.. tapi, bila jumpa doc, doc said it’s normal.. so, aku dok rasa benda ni pon normal la kan…?
 
 
 
Then, aku bawak Zikri ke Klinik Fauziah di Ampang, doc bagi antibiotic seminggu utk hilangkan bengkak tu..  doc suh bawak balik jumpa dia after a week. Masa bawak jumpa dia tu, tanpa bercakap banyak, doc terus refer ker Pakar. As usual, aku bawak zikri jumpa his paed, Dr. Wong at KPJ Ampang Puteri.. aku terus pegi hari jumaat. Sbb, hati aku dah rasa tak sedap.. After consultation and check up, dr. wong dah saspek it’s a cyst. But, she will do the ultrasound first…. Walaupon aku dah tak sedap hati bila dengaq perkataan cyst tu, aku masih gagahkan kaki melangkah sbb masa tu aku seorang.. waiting at the imaging division dengan penuh debaran dan harapan agar its not a cyst..!!!!!



 
**to be continue in PART 2

2 comments:

  1. Sabar... nanti tanya doc wong cmner.. if kena operate harus buat la demi kesihatan ee...

    ReplyDelete